Csecsemőgondozás tanfolyam 41. rész – Nyelvi fejlődés 0 – 6 éves korig

április 6th, 2010 § 0 comments

p1010330A nyelvi fejlődés során sokkal nagyobb szerepe van a környezetnek, mint a többi fejlődési területnél. Mire van szükség a megfelelő nyelvi fejlődéshez?: ép hallásra, megfelelő agyműködésre és egy beszélő anyára/apára. Nagyon fontos tudnod, hogy már kisfokú halláscsökkenés is nagymértékben gátolja a nyelvi fejlődést. Azaz bármilyen gyanú felmerül benned a halláskárosodással kapcsolatban, akkor vidd orvoshoz azonnal, mert behozhatatlan hátrányba kerül, ha ezt elmulasztod. Nézzük mi a menete a nyelvi fejlődésnek:

0-3 hónapos: erősebb hangra összerezzen, alvásban ilyenkor megmozdul, felébred, emberi hangra, zenére megnyugszik. 2-3 hónaposan már lehet vele “beszélgetni”. Persze már az újszülött is tud kommunikálni, testbeszéddel, sírással. Ha figyelsz, hamar megtanulod a kis nyelvét. Mindig beszélj hozzá, mondd el éppen mit csináltok. Ha egyszerű szavakat használsz a rutinfeladatoknál (pl. pelenkázásnál, öltöztetésnél, szoptatásnál, fürdetésnél), akkor hamarabb megtanulja, megérti őket. Ha sír a baba, reagálj rá, ez az ő beszéde, nem tudod még “elrontani”. 2 hónaposan kezd rendszeresen hangot adni (áá, óó, úú, torokhangok: gii). Örömét leli a hangadásban és “magyaráz” a kis nyelvecskéjén, nagyon édesek tudnak ilyenkor lenni.

3-6 hónapos: szemével a hang irányába tekint. Reagál a telefoncsörgésre, élvezi a hangot adó játékokat. 4 hónaposan hangosan nevet, visong. 4-5 hónaposan tovább alakul, elkezd gagyogni, ez kb. 9 hónapos koráig tart.

6-10 hónapos: figyel a nevére, érti a tiltást, gagyog, fejével a hang irányába fordul. 8 hónaposan hangsorokat ismételget (da-da-da), 10 hónapos korára ezek két tagúvá rövidülnek. Ekkor szokták először kimondani a mama, papa szavakat, de még jelentés nélkül.

10-15 hónap: élvezi a zenét, táncol, ismerős személyekre mutat, egyszerű szavakat utánoz (először csak az első szótagot). 15 hónaposan már a szomszéd szobából is reagál a hívásra. 11 hónaposan már egyszerű utasítást megért, ha közben a csináljuk is, amit mondunk. Egy éves korára 50 szó a passzív szókincse. Első tudatos szavát 1 éves kor körül ejti ki. Halandzsázik, de egyre több benne az értelmes szó.

2 éves: Kitágul a világ, a beszéd új dimenziót nyit meg, egyre inkább mernek elszakadni anyától (akivel szavak nélkül is megértette magát, de a többi ember kezeléséhez szükség van a beszédre is). A leghatásosabb befolyásolási eszköz, a világ megértéséhez szükség van rá. 50-100 szót használnak. Eleinte egy-két szavas mondatokat. Természetesen az egy szavas mondatok értelmezésénél szükség van a szituáció ismeretére, meg sokszor anyára is. A kétszavasak már könnyebben értelmezhetőek: pl. baba eszik, hinta még…általában főnév és ige kombináció.

2-2,5 évesen megjelenik a névmás: én, enyém.

3 évesen már kialakul a névmások helyes használata. Már 3-4 szóból álló mondatokat használ. Ahogy hosszabbodik a mondat, úgy tökéletesedik a ragozás. A Mi ez? korszak után jön a sokkal keményebb: Miért? korszak.

4-5 éves: gazdag szókinccsel beszél, élményeit elmeséli, felnőtt társalgásba bekapcsolódik. Rövid mesét elmond, versel, énekel.

6 éves: kialakul a szocializált beszéd, azaz döntően kommunikációs célú. Tökéletesednek a hangsúlyok, pontosabbak a hangok kiejtése.

Tiszta beszéd, mikortól?

Kétéves korban a gyerek beszédét az idegenek 25%-ban értik meg, 4 évesen már csaknem teljesen érhető. A kétévesek akkor ejtik helyesen a mássalhangzókat, ha a szó elején van, míg a 3 évesek már a szóvégit is helyesen mondják, de még a mássalhangzó torlódásnál kihagyják az egyik hangot (pl. taktor). 2,5-4 éves korig tehető a fiziológiás dadogás időszaka, amikor a gyerek gondolati sebessége nem tud lépést tartani a beszéd tempójával. Ez magától el szokott múlni, nem szabad kijavítgatni a gyereket, mert az állandósíthatja a problémát. Beszélj a gyerekkel lassan, szemébe nézve, hagyj elég időt neki, hogy ki tudja fejezni magát.

Egyéni különbségek:

A gyerekek beszédfejlődése jelentősen eltérhet egymástól. Van, aki már 18 hónaposan gyönyörűen beszél, van, akinél csak 2,5 évesen jön el ez az időszak. A lányok általában hamarabb beszélnek. A beszédértés azonban sokkal hamarabb kezdődik: vigyázz, bár még nem beszél, de sok mindent érthet.

Utasítások megértése:

A második év során gesztus nélkül is megért egyszerű utasításokat, fontosabb testrészeit megmutja. 2 évesen már megérti az egyszerű kérdéseket. 3 évesen kétlépeses utasításokat (hozd ide a ceruzát és tedd le a radírt az asztalra), 4 évesen a 3 lépéses utasításokat is teljesíti. 3 évesen legalább 3 féle helyhatározót megért.

Elmaradás esetén:

Ha elmarad a gyerek beszéde a társaitól, az frusztrációt okoz a gyereknek, dühkitörései is lehetnek. Logopédushoz az alábbi esetekben kell fordulni:

  • 2 évesen még egyáltalán nem beszél
  • 3 év után még érthetetlen a beszéde, vagy nem beszél mondatokban
  • 5 évesen hibás a mondat szerkesztése, ragozása, vagy kifejezetten dadog, esetleg a szokásostól eltérő hangszínnel, ritmussal, intonációval beszél
  • bármely életkorban, ha a beszélni tudó gyerek nem mer megszólalni

Kisiskolás koban, akikél megkésett a beszédfejlődés, azoknál az olvasás és írás elsajátítása is lassabban mehet. Nem szabad siettetni őket, hagyni kell, hogy a saját tempójukban fejlődjenek.

Forrás: Gyermekgyógyászat (szerk: Maródi László)

Tagged

Vélemény, hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Mit csinálok most?

Most ezt olvasod Csecsemőgondozás tanfolyam 41. rész – Nyelvi fejlődés 0 – 6 éves korig at Dokimami.

meta