Táplálkozási ajánlások szoptatós anyák részére 6. rész

január 7th, 2010 § 1 comment

fajdalmas-mellbimboMit egyek, ha szoptatok? Mitől nem fog fájni a baba hasa? Ihatok alkoholt? És kávét? Sok a kérdés, ebben a részben ezekről lesz szó.

Mennyit egyél, ha szoptatós anya vagy?

Többet kell enned, mint a várandósság alatt (a kb. 850 ml anyatej termelődése többlet energiát és folyadékot igényel). A terhesség alatt optimális esetben a szervezeted 2-4 kg zsírt raktározott el a jövőbeli szoptatás miatt, ezt szép lassan elégeti, ha nem eszel többet, mint kellene. Kb. 500 kalóriával kell többet enned, mint a várandósság előtt, ha a terhesség alatti táplálkozásodat figyeljük, akkor pedig 200 kalóriával kell megspékelned a napod (ez kb. 1 bögre tej, 2 db banán, 1 db sonkás szendvics, 10 dkg sovány sajt…).

Milyen hatással van az anyai táplálkozás az anyatej minőségére?

A legfontosabb összetevőkre nincs nagy hatása a táplálkozásodnak, hiszen a szervezeted tőled fogja elvonni, hogy a babának legyen, ha nem táplálkozol rendesen. Azaz a saját tested érdekében kell odafigyelned. Viszont az anyatejben lévő zsírsavak minőségére és a vízben oldódó vitaminokra komoly befolyással van a szoptató anya étrendje, ezért is érdemes változatosan táplálkoznod.

A plussz kalóriákat milyen élelmiszerekből fogyasszd el?

Fehérjéből 20,később 15 g-mal kell többet enni, ennek fele legyen állati eredetű.

Kalciumból 300-400 mg-mal többre van szükség, a csontveszteséged megelőzése miatt.

A-, D-, B1-, B2-, B6-, B12-, C-, E-, K- vitamin, folsav, kalcium, foszfor, magnézium, jód, fluor és a cinkből is többet igényel a szervezet a szoptatás alatt.

A szoptatás alatt is érdemes követni az egészséges táplálkozás arany szabályait, ezeket nem részletezném, ha az előző 5 részt átfutottad, akkor tudod mire gondolok.

Mivel egészítsd ki a változatos étrendedet?

Sovány baromfihús, tengeri hal, tej, tejtermékek, tojás, piros/sárga/zöld friss zöldségféle, gyümölcs, teljes értékű gabonaféle, natúr dióféle, olajos magvakkal.

Ha nem ízlik a babának az anyatej, akkor azt az ételt/fűszert mellőzd egy ideig. Mi szokott problémát okozni?

Pl. : fokhagyma, fahéj, bors, erős fűszerpaprika, zsálya, borsmenta.

Mi a helyzet a kávéval, alkohollal?

A koffein 1%-a, az alkohol 0,25%-a kiválasztódik az anyatejbe. Ezért naponta max. egy gyenge kávé, illetve 2 dl sör, 1 dl jó minőségű bor fogyasztható el. De előfordulhat, hogy a te babádnak még ez is sok lesz. Ha ingerlékeny, nyugtalan a baba, akkor állj át Maci kávéra. A koffein vizelethajtó hatású, ezért figyelj a többlet folyadékbevitelre is. Ha több alkoholt iszol a kelleténél, akkor a kisbabád hányhat, hasmenése lehet, aluszékonyabbá válhat, rosszul szophat, sápadt és lázas lehet, izzadhat és még légzészavar is kialakulhat.

Mire szoktak érzékenyek lenni a babák leggyakrabban?

pl. A káposztafélékre, kakaóporra, csokoládéra, eperre, málnára, sóskára, paradicsomra, tehéntejre, diófélékre… Ha rájössz mi okozza a bajt, azt ne fogyaszd.

És mi a helyzet a testmozgással?

A rendszeres testmozgás ajánlott a szoptatás alatt is, természetesen csak mértékkel, hiszen apasztó hatású is lehet a túlzott megerőltetés. A folyadékbevitelre ilyenkor még jobban oda kell figyelned. Ajánlott mozgásformák pl. : séta, úszás, könnyű aerobik, futás, kerékpározás.

A következő részben a várandósság alatt fellépő kellemetlen tünetekről lesz szó, katt ide hozzá!

Tagged

§ Egy vélemény: Táplálkozási ajánlások szoptatós anyák részére 6. rész

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Mit csinálok most?

Most ezt olvasod Táplálkozási ajánlások szoptatós anyák részére 6. rész at Dokimami.

meta